середа, 14 вересня 2016 р.

Тема. Розвиток мовлення. Художній опис синички. 2 клас

Мета. Формувати навички художнього опису пташки українською мовою, грамотно оформляти запис тексту у зошитах; розвивати мовленнєві уміння; виховувати дбайливе ставлення до природи, зокрема, до птахів узимку.
Обладнання: грамзапис з голосом синиці, малюнки з зображенням птахів, що зимують у нас, індивідуальні картки з зображенням синички, запис на дошці.

Хід уроку
1. Вступна бесіда.
— Відгадайте загадку: Сніг на полях., лід на річках, віхола гуляє. Коли це буває? (Взимку).
За якими прикметами ми з вами впізнаємо зиму? (Дні стали короткі, а ночі довгі; земля вкрилася білим снігом; мороз за щічки щипає; пташки відлетіли і не чути їхнього співу, тільки інколи бачимо, як сваряться горобчики...)
2. Актуалізація знань про зимуючих пташок.
— Кому взимку живеться найважче? (Птахам).
Чому? (їм не вистачає корму).
Птахи — наші друзі. Чому?
(Гарні, безпомічні, частина світу, що нас оточує; співом і красою радують нас; знищують комах, зерна бур'янів, очищають природу від шкідників ).
- Правильно. Птахів здавна називають санітарами лісів, полів. Наведемо приклади. Слово «довідковому бюро».
(Синичка — з'їдає за день комах стільки, скільки важить сама. Підраховано, що пара синиць оберігає плодовий сад на сорок дерев. Шпак — тільки за сніданок поїдає 50—60 комах. Ластівка — за літо з'їдає до мільйона комах).
- Ось чому треба бережно ставитися до пташок.
- А скільки казок, загадок, віршів і навіть картин та музичних творів присвячено їм!
3. Читання віршів, відгадування загадок для актуалізації чуттєвого досвіду, уяви дітей. (читають підготовлені діти).
— Діти, скажіть, будь ласка, може хто з вас знає загадки або вірші про зимуючих птахів.
Біла латка, чорна латка по березі скаче. Хто це? (Сорока-білобока).
Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах літає, крихти збирає. Хто це? (Горобець).
В'ється, стука молоток, поправляє ним сучок. Хто це? (Дятел).
Дятлова кузня
В дятловій кузні гаряча пора.
Дятлова кузня стоїть край двора.
Дятел невтомно працює щодня —
Така роботяща у нього рідня.
Вчився він змалку так працювать,
Щоб шкідників з-під кори добувать.
М. Сингаївський
4. Розгляд малюнків птахів, що зимують у нас, їх стислі описи.
— А тепер, діти, скажемо, за якими ознаками ми можемо впізнати цих пташок.
(Діти виходять до дошки, показують пташку і говорять):
Синичку ми впізнаємо по жовтих грудцях.
Горобчик сіренький, метушливий, часто заглядає до нас у кімнату.
Снігур прилітає з першим снігом. У нього червоні грудки.
Дятел має довгий хвіст, міцний дзьоб, червону латочку на голові та біля хвостика.
Сорока — білобока, чорні хвостик і голівка.
Ворона — чорна, кричить кар-кар.
5. Повідомлення теми уроку.
— Сьогодні на уроці ми будемо складати українською мовою художній опис синички.
Як ви гадаєте, що це означає?
(Треба описати синичку. Яка вона є, але не просто описати, а ввести в якусь чарівну казку, розповідь, ситуацію, ніби все це змалювати словами).
6. Підготовка до опису.
— Діти, скажіть, що любить синичка з їжі? (Сало). А горобчик? (Крихти, насіння). А снігур? (Ягоди горобини),
А що ви можете взагалі сказати про синичку, які яскраві слова використаєте?
(Синичка — невеличка, жовтогрудочка, трудівниця, знищує комах, тулиться ближче до житла людей).
Які прикметники треба використати, щоб описати синичку? Яке у неї пір'ячко?
(Трішки сіреньке, жовтеньке, біленьке). Який у неї хвостик? (Ніби трикутник загострений). А дзьобик? (Маленький, гостренький). А ніжки? (Тоненькі).
А хто з вас чув, як вона співає? Ось послухайте. (Звучить грамзапис голосу синички).
7. Зразок опису синички читає учитель.
— А тепер послухайте уважно, я хочу прочитати вам опис синички, який склала одна дівчинка. А ви потім скажете, чи повірили ви розповіді, чи викликала вона у нас якісь почуття?
Синичка
Синичка сиділа на тонесенькій гілочці, що схилилася від її ваги. Була трішки схожа на горобчика, тільки тільце мовби трішки витягнуте, пір'ячко яскравими барвами переливається на соту. Оченята чорні, жваві Як співала, злегка пишалася собою, трішки підняла крильця, широко відкрила тонкий дзьобик, у якому, ніби сердечко 6 дзвонику, бився, гострий язичок. І все її крихітне тільце тремтіло й здригалося...
(Учні висловлюють свої думки).
8. Робота з групами учнів. (диференційована робота).
— Тепер подивіться на дошку. На дошці запис.
Для І групи (для сильних дітей)
- Написаний початок, який можна використати у своїй творчій роботі.
Ось, на гілочці сидить синичка. Вона.,.
Для II групи записані деякі слова, які допоможуть у роботі.
Жваві оченята, дзвінка пісенька цізі-цізі-цінь, легенькою зграйкою, синичка-невеличка, жовтогрудочка, трудівниця.
9. Запис у зошитах. Індивідуальна допомога учням.
10. Підсумок.
Читання описів дітьми за групами.
11. Завдання додому: (диференційована робота).
І група — скласти казку про пташок;

II група — скласти опис снігура.

Немає коментарів:

Дописати коментар