середа, 14 вересня 2016 р.

Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Міркування за питаннями. «Чому ластівки відлітають найпершими?" 3 клас

Мета: Ознайомити зі способом життя ластівки, краєзнавчим матеріалом про їх різновиди, що мешкають на Полтавщині. Розвивати навички усного та писемного зв’язного  мовлення. Вчити учнів висловлювати свої  думки, мислити, міркувати. Прищеплювати любов до природи рідного краю, бережливе ставлення до рослинного і тваринного світу України.
Обладнання. Малюнки ластівки, ілюстрації до казки Г.К.Андерсена «Дюймовочка», індивідуальні роздаткові картки, виставка книг і малюнків про ластівку.

І. Організація класу.
ІІ. Вступне слово вчителя.
1. Привітання.
Дорогі діти! На наш урок завітали гості. Давайте привітаємо їх .
      « Ми вам раді, добрі люди,
         І вітаєм щиро вас.
        Та запрошуємо ласкаво
        На урок у третій клас».
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
– Діти, разом з вами на уроці ми будемо висловлювати свої
думки, мислити, міркувати. І тому девіз сьогоднішнього уроку:                             
                                  «Не просто слухати, а чути.
                                  Не просто дивитись, а бачити.
                                  Не просто відповідати, а міркувати.
                                  Дружно й плідно працювати.»
Сьогодні на уроці ми зустрінемось з пташкою, яка споконвіку живе поряд з людьми, яка своєю працелюбністю завоювала повагу. А як зветься ця пташка, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
 3. Відгадування загадки.
       «На стіні під дахом гніздо вона має.
       Крилами щоденно простір розрізає.
        У повітрі мошок для пташат збирає.
        Восени найперша в вирій відлітає.»             (Ластівка)
 4. Бесіда.
Хто ж така ластівка?
Яка це пташка - перелітна чи зимуюча?
Де живе ластівка? Чому?
Чим вона живиться?
Де вона зимує?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
На цьому уроці ми з вами ближче познайомимось зі способом життя цієї працьовитої пташки і разом поміркуємо, чому ластівки відлітають у вирій найпершими.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Краєзнавчий матеріал про ластівку.
 1 –й учень.
       Ластівка поширена по всій території  України. Прилітає на Батьківщину у квітні – травні і зразу ж починає ліпити гніздо з глини або землі, змоченої  слиною, над вікнами, під карнизами дахів, балконів. Гніздо має вигляд горнятка.
2 – й учень.
       Вимощене гніздо пір’ям  свійських птахів. Чотирьох пташенят ластівка висиджує два тижні. Пташенята вилуплюються голі, безпорадні. У цей час « робочий день» батьків триває близько 16 годин. З їжею вони прилітають до гнізда в середньому 300 – 600 разів.
3 – й учень.
       Восени, коли знижується температура повітря або йдуть дощі, зникають літаючі комахи, якими виключно живляться ластівки. Тому вони найпершими з птахів уже в кінці серпня – на початку вересня відлітають у вирій  Зимують ластівки в Африці, долаючи більше двох тисяч кілометрів. Ластівка з’їдає за рік більше двох тисяч кілограмів комах, тобто заповнений кузов вантажної машини.
2. Підбір споріднених слів.
На кожній парті перед вами аркуш з зображенням ластівки.
 Напишемо на них назву пташки.
А як назвемо пташку пестливо, лагідно? ( Ластівочка.)
Як назвемо пташенят? ( Ластів’ята)
Що спільного в цих словах? (Спільна частина – корінь. Це споріднені слова.)
А коли дитину називають: « Ти моя ластівко!»?
(Коли пестять, хочуть приголубити.)
Коли так називають дорослу людину?
( Можна так назвати маму, бабусю, вкладаючи в зміст цих слів всю любов і пошану.)
А коли про людину кажуть: «В’ється, як ластівка над гніздом»?  (Коли людина  працьовита або дуже турбується про добробут своєї сім’ї.) 
3. Складання словосполучень із прикметниками, дієсловами.
А тепер запишемо, яка буває ластівка?
1) Ластівка (яка?) перша, рання, працьовита, турботлива, швидкокрила, маленька, молода.
Що вміє робити ластівка?
2) Ластівка (що робить?) літає, мурує, будує, годує, кружляє, ловить, висиджує, навчає.
4. Складання зі слів словосполучень.
- А тепер виконаємо складніше завдання  Перед вами три стовпчики слів. Прочитайте  кожен стовпчик. Ластівка будує своє гніздечко з маленьких шматочків глини. Ми теж складемо з цих слів словосполучення, не повторюючи слова.
 


Перша(1)
ластівка(1)
звила(2)
Працьовита(2)
пташка(2)
прилетіла(1)
Турботливі(3)
ластів’ята(4)
годують(3)
Маленькі  (4)
батьки(3)
виросли(4)
Ластівїна   (5)
сім’я (5)
полетіла(5)

5. Складання зі створених словосполучень зв’язного тексту.
        Словосполучення ви склали. Зараз їх спробуйте розташувати в такому порядку, щоб вийшов зв’язний текст. Якщо треба, доповнюйте словосполучення своїми словами до речень (учні складають текст).
Перша ластівка прилетіла ....(на Батьківщину).
Працьовита пташка звила …(гніздечко.)
Турботливі батьки годують ...(пташенят).
Маленькі ластів’ята виросли.
Ластів’їна сім’я полетіла…(у вирій)
Який вид тексту за метою висловлювання ви склали? ( Текст – розповідь).
А які ще види текстів є? (Текст – опис, міркування).
VІІ. Диференційований опис ластівки. Робота в парах.
Письменниками ми з вами вже спробували бути, а тепер на декілька хвилин станемо художниками.  Тільки малювати будемо не фарбами, а словами. Перед вами на партах лежать роздаткові картки. Уважно прочитайте завдання. За картками з зеленою смужкою ви складаєте опис ластівки за планом. За картками з жовтою смужкою ви складаєте опис з допомогою поданих слів і виразів. За картками з червоною смужкою ви складаєте речення з деформованого тексту.  А для того, щоб було з ким порадитись, працюєте парами.                                                                                                            
1 -  ша  група. Складання опису за планом.
                                    План
         Колір оперення спинки, черевця, грудки.
         Форма крил і хвоста.
         Розмір очей і дзьоба.
2 – га група. Складання за допомогою поданих слів і виразів.
Слова і вирази:  невелика пташка; чорно – синя спинка; білі грудка і черевце; гострі крила; довгі пера хвоста; чорні, як намистинки, очі; короткий міцний дзьоб.
3 – тя група. Робота з деформованим текстом.
Ластівка, пташка, це, невеличка.
Чорно – синя, у, спинка, неї.
Білі, і, грудка, черевце.
У, довгі, ластівки, крила.
Гострі, хвоста, на, пера, схожі, виделку.
Дзьоб, короткий, у, міцний, ластівки, і, міцний
( Учні в парах обговорюють і виконують завдання, а потім   по черзі зачитують його вголос.)
VІІІ. Фізхвилинка
І під час повернення на Батьківщину, і при відльоті у вирій ластівки повинні відпочивати. Адже від довгого перебування у повітрі у них навіть мозолі під крилами утворюються. Отже, ми теж трошки відпочинемо.
(Учні під музичний супровід фортепіано співають і одночасно виконують танцювальні рухи. Звучить мелодія пісні Д. Медведері «Крапельки»).
ІХ. Ігрова ситуація. «Розмова з ластівкою»
А тепер послухайте цікаву розмову і подумайте: «Як називається така розмова?»
Звідки, ластівко, прилітаєш?
З вирію, з теплого краю.
А де в’єш своє гніздечко?
Під стріхою, недалечко.
Як гніздечко ти будуєш?
Стіни глиняні мурую,
Потім слиною скріпляю
І яєчка відкладаю.
Чим годуєш малюків?
Ловлю мошок, комарів.
Як пташат літать навчаєш?
Геть з гніздечка викидаю.
Чому ж в вирій відлітаєш?
Бо комахи всі зникають.
Як називається така розмова? (Діалог).
Між ким вона відбулась? (Між хлопчиком і ластівкою).
Чому ж ластівки відлітають найпершими? (Бо зникають літаючі комахи) .
Х. Гра «Згадай, розкажи».
Відомий датський казкар Ганс Крістіан Андерсен напи-
сав казку про дружбу крихітної дівчинки і хворої пташки.
Згадайте назву цієї казки? («Дюймовочка»).
         Перед вами кілька ілюстрацій до цієї казки. Розташуйте їх за сюжетом казки. А потім складіть речення – підписи до цих малюнків.
1) Дюймовочка знайшла у кротячій норі мертву ластівку.
2) Дівчинка зігріла зомлілу пташку.
3) Навесні Дюймовочка відпустила ластівку на волю.
4) Восени  ластівка врятувала Дюймовочку від весілля з бридким кротом.
Від чого ластівка зомліла і впала у кротячу нору? ( Від голоду).
А що страшніше для пташки: холод чи голод? ( Голод).
Чому ж навчає ця казка?  (Допомагати один одному ).
ХІ. Складання міркування за питаннями «Чому ластівки відлітають найпершими?»
                   (Колективна робота)
А тепер згадаємо, чим живляться ластівки? (Літаючими комахами).
Коли зникають комахи? ( В кінці літа).
Чому ж ластівки відлітають найпершими? (Нічого їсти).
А тепер складемо міркування з допомогою таблиці:
Я думаю, що ….  (ластівки відлітають найпершими),
тому що        ….  (вони живляться літаючими комахами),
а                      ….  ( в кінці літа комахи зникають).
 (Запис складеного міркування в зошити)
ХІІ. Підсумок уроку.
Ось і закінчується наша зустріч з ластівкою.  Пташці час вирушати у вирій. Але  на згадку вона залишила кожному з вас по пір’їнці з побажаннями. Всього найкращого, ластівко! Повертайся до нас навесні.

 (Учні виконують пісню Г.Майбороди «Ластівка») 

Немає коментарів:

Дописати коментар