середа, 14 вересня 2016 р.

Тема: Краса осіннього села. Твір на основі вражень від екскурсії. 4 клас

Мета: Засвоїти основні ознаки твору-опису; навчити учнів осмислювати тему твору, добирати і систематизувати матеріал, послідовно, чітко, повно і образно викладати зміст твору, удосконалювати написане; розвивати логічне мислення, спостережливість, образність мовлення; виховувати любов до рідного міста.
Обладнання:
             Фотоілюстрації із зображенням осіннього міста, репродукція картини І.Левітана «Золота осінь», осінні листочки, допоміжні картки, комп’ютер.

ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
Знову день почався, діти!
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати —
Кличе в подорож дзвінок.
        Мені приємно працювати з талановитими учнями. Я впевнена, що ми подаруємо один одному чудовий урок – урок творчості, натхнення, добра і радості.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
А що ми будемо робити?
А що ми будемо писати?
Ви можете усі сказати,
Як спробуєте загадку відгадати.
Що за місто розкинулось
На берегах Дніпра.
Понад 400 років
На них воно розквіта?            (Кременчук)
- Сьогодні ми будемо складати твір «Краса осіннього
міста» на основі вражень від екскурсії, яку проводили 5 жовтня. Будемо вчитися говорити красиво, точно підбирати слова, послідовно викладати думки. Вміння володіти словом вам знадобиться для умілого використання його в усному і писемному мовленні.
Будемо працювати за таким планом:
Хвилинка каліграфії.
Довідкове бюро.
Поетична сторінка.
Художники про осінь.
Колективне складання плану.
Словникова робота.
Складання твору.
Редагування.
Підсумок уроку.
ІІІ. Хвилинка каліграфії
Мова буде іти про осінній Кременчук. Тож девізом нашого уроку буде вислів : 
     У багрець і золото повитий
Весь Кременчук, як осінній сад.
(Записати зразки пропису, поєднань букв, зорове сприймання)
- Осінь, чудова наддніпрянська осінь прийшла в наше місто. Вона позолотила парк, вкрила землю різнобарвним килимом. Синя безодня затаїлась і дихає спокоєм, наче дивується тій красі. Дерева стоять непорушно, мов зачаровані. Іноді про щось шепочуться з вітерцем. На деякий час він затримується біля них, ніби роздумує: «Зірвати позолоту чи ні?» Потім пограє гілочками, ніжно торкнеться листочків і полетить далі.     Природа затихає, відпочиває, щоб весною знову прокинутись і обдарувати людей за їхню щиру працю.
IV. Підготовча робота
1) Довідкове бюро.
- А коли ж до нас приходить осінь? Про це  нам розкажуть краєзнавці.
Осінь у наше місто приходить 23 вересня. Триває 63 дні. Кінець вересня та початок жовтня відзначається ранковими заморозками в повітрі та на грунті.
2) Поетична сторінка.
         Золота осінь – це незвичайна пора. По-різному її сприймають люди. Багато віршів, пісень, музики складено про осінь. Краса осінньої природи надихає поетів на такі рядки:
Ще недавно в небі синім
Пролітали журавлі,
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі.
Від краю і до краю,
                                     Від двора і до двора,
Золотого урожаю
Знов до нас прийшла пора.                      О.Бродський
        - Юні поети нашого класу, готуючись до уроку, склали свої поетичні рядочки про осінь у нашому місті.
- Послухайте їх, і, можливо, ви виберете для свого твору красиві слова і гарні вислови .
Кременчуцька осінь,
Ти моя рідненька,
Щедра, пишнобарвна,
Ласкава, мов ненька.

В золоте вбрання вдяглася,
Коси розпустила,
Килим багряний
В парках розстелила.

І осінні квіти,
Мов казкове диво,
Шепотять про осінь,
Золоту й звабливу.         (Потоцька Даря)
3) Художня сторінка.
    - Краса осінньої природи надихає також художників на створення чудових осінніх пейзажів. Подивіться на репродукцію картини І.Левітана «Золота осінь».  Ми з вами на уроках образотворчого мистецтва знайомились із творчістю художника. Хто нагадає нам.
(Художник Ісак Ілліч Левітан за все своє життя створив дуже багато красивих і цікавих творів живопису, але найбільше він написав картин, в яких відтворена краса осінньої природи. Одним із кращих полотен є «Золота осінь»)
-Яка різниця між репродукцією і справжньою картиною-оригіналом?  (Репродукція – копія, фотографічне або поліграфічне відтворення зображень творів живопису).
- Який період осені зобразив художник?
- Чому ви так вважаєте?
-Який стан осінньої природи передав художник на картині?  (Спокій)
- Які кольори використав?
- Яких кольорів більше теплих чи холодних?
- Який настрій викликає у вас ця картина?
(Сонце посилає свій останній привіт полям і лісам, прощально всміхається, світить ще яскраво, але не гріє так, як улітку. Поля й ліси пустішають. Опадає листя з дерев. Воно сиплеться дощем. До підніжжя дерев лягає золотий килим. Синя безодня затаїлась і дихає спокоєм, наче дивується тій красі).
V. Актуалізація знань.
- Ви послухали і подивились, як поети, художники змальовують осінь, а тепер прийшла і ваша черга написати про осінь. В ролі кого ви будете?  (Письменників).
- Який буде у нас вид твору?    (Твір-опис).
- Які особливості побудови твору опису?      (Використання синонімів, антонімів, прикметників, слів з переносним значенням, порівнянь).
- Як треба викладати думки?   (Послідовно).
- Чим для цього треба  користуватись?   (Планом).
- Чого треба уникати?    (Повторень).
- Що для цього треба вживати?    (Синоніми).  
VI. Колективне складання плану.
- Як ви бажаєте, щоб почався наш твір.               
                       План
Пройшло літо.
Осінь у місті.
Зачарований красою.
VII. Розвиток мовних умінь.
1. Словникова робота
- Пригадайте, як спочатку ми йшли алеєю, милувалися осінніми квітами, прислухалися до звуків у природі.
- Якими ми побачили листочки?  (Золотисті, багряні, зівялі, сумні …).
- Які враження у вас залишились від слухання останньої розмови листочків. 
- Як листочки розмовляли?     (гомоніли, шепотіли, скаржились …)
- А дерева, які вони стояли?  (Різнобарвні, святкові, чепурні, непорушні, зажурені).
- Я впевнена, що дехто з вас схоче сказати і про вітер.
- Який він?  (Осінній, теплий, ласкавий, колючий, різкий, холодний…).
- Можливо, ви скажете про вітер, як про живу істоту.
- Доберіть слова, що означають дію.   (Налетів на місто, пронісся по вулицях, попрямував у парк…).
- Як дивилося на осінню природу сонечко? (Привітно, тепло, сумно…).
- (Підкреслені слова записуються на дошці).
2. Робота з деформованим реченням
- А чи вразив вас безмежний простір голубого неба?
(висить Над синя неба землею безодня).
(Над землею висить синя безодня неба)
3. Утворити порівняння.
Не забудемо ми і про сріблясту росу.                                  
емо ми і про сріблясту росу.                                  
як кришталеві краплинки.
Роса блищала,                           неначе самоцвіти.    
немов перлинки на сонці.
                                                   як сльози.
VIII. Колективне складання зачину
Як же можна почати твір про золоту осінь?
(Пройшло літо. Настала осінь).
А як вам здається літо надокучає чи навпаки дуже швидко проходить?
А як можна сказати про метелика, який швидко полетів?
Що він зробив? (Промайнув).
А чи можна те саме сказати про літо, яке так швидко минає?  (Промайнуло літо).
А якщо порівняти літо до метелика?      (Промайнуло літо, як метелик).
Хто ще літає так швидко?  (Ластівка).
Складіть речення з порівнянням літа до ластівки. (Промайнуло літо, мов швидкокрила ластівка).
Який художній засіб допоміг вам точніше й краще висловити думку? (Порівняння). Запишемо це речення.
Що після літа настає?  (Осінь).
Складіть речення. (Надійшла золота осінь).
(Промайнуло літо, мов швидкокрила ластівка. Надійшла золота осінь. Природи торкнулася рука чарівниці.)
IX. Фізкультхвилинка.
X. Самостійна робота. Складання і запис основної частини.
1 група – працює самостійно.
2 група – допоміжні картки (слова і словосполучення).
3 група – допоміжні картки (словосполучення і речення).
XI. Редагування.
XII. Колективне складання і запис кінцівки.
XIII. Підсумок уроку.
Ми сьогодні говорили про осінь, слухали поезію, милувалися осіннім пейзажем. Ви прагнули передати свої враження, свої знання з теми. Я пропоную вам відповісти на такі питання?
Як я працював?
Що нового я навчився?
Найбільший мій успіх?
Найбільші труднощі?
Я не вмів, а тепер умію.

Хотілося б , щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про спостереження, намагалися передати у словах власні почуття, любили і пишалися своїм містом.

Немає коментарів:

Дописати коментар