МЕТА: Закріпити відомості про мову як найважливіший засіб спілкування, зосередити
увагу учнів на необхідності вивчати рідну мову, формувати уявлення про мову як
суспільне явище; закріпити знання учнів про текст, формувати вміння працювати з
деформованими реченнями, визначати типи речень за метою висловлювання та
інтонацією; закріпити знання про звуковий склад слів, вивчити порівнювати слова
за фонетичною будовою, формувати вміння розпізнавати частини мови, вчити працювати
в парах і групах; вдосконалювати і розвивати усне і писемне мовлення,
аналітико-синтетичні здібності, логічне мислення, пам’ять, фонематичний слух;
виховувати бажання працювати з товаришами, розвивати навички спілкування під
час спільної діяльності, виховувати інтерес до мови як неоціненної скарбниці
знань, потребу краще знати рідну мову і використовувати у житті.
ОБЛАДНАННЯ: план уроку, роздатковий матеріал, портрет Стаса Гедмінаса, ілюстрації.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Вступне слово вчителя:
-
Наша
мова – це величезна країна, де мирно живуть різні мовні явища: великі, такі, як
текст, речення; середні – слова з різними значеннями; і зовсім маленькі, майже
непомітні, - звуки, букви. Сьогодні ми поговоримо з вами про всі ці мовні явища
і дізнаємося, які розділи науки про мову їх вивчають.
-
Зверніть
увагу на план уроку. Як ви думаєте, з чого ми почнемо роботу над темою?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Повідомлення вчителя про виникнення мови й
писемності (легенда).
-
Уявіть
собі, що ми не вміємо ні писати, ні читати, навіть і говорити. Як же тоді
спілкуватися? Ось так дуже давно, в незапам’ятні часи спілкувалися між собою
люди за допомогою жестів і міміки. В ті часи в одній з печер жив первісний
чоловік. Він мав дружину і доньку. Одного разу батько, прийшовши з полювання,
приніс великого оленя, поклав його на долівку і сказав : “Ух!” (показ
ілюстрації) Мати, побачивши таку здобич, сказала: “Ого!”. І в цей момент батьки почули: “Ай!” Це зойкнула
маленька донечка, бо полізла до вогню і трішки опеклась. Батьки посварилися на
неї і сказали: “Ну-ну!” Так виникли перші слова. Людям це сподобалося. Вони
вирішили називати предмети, явища, дії словами, запам’ятовувати ці слова і передавати
їх близьким родичам. Слова поєднували в словосполучення, словосполучення – в
речення. Так виникла мова. Якось батьки вирішили запросити на полювання
родичів. Але як це зробити? Вони живуть далеко, а йти ніколи. Поки батьки
думали, донька, а вона була розумненька дівчинка, взяла шматок глини й
намалювала на ньому людину з палицею і ліс. Батько, побачивши малюнок, спитав:
“Що це?” А донька відповіла: “Я намалювала запрошення на полювання”. Так було
написано першого листа за допомогою знаків. А зараз спробуйте розгадати
таємниці давнього письма. (показ ілюстрацій)
У давнину крім глиняних табличок для
письма люди використовували папірус – це рослина, стебла якої розрізали на
тоненькі смужки і склеювали. Подивіться, який він має вигляд. Писали і на бересті
– шматочках березової кори. З тих давніх часів до моїх рук потрапив напис,
зроблений на бересті. А що тут написано, ми прочитаємо в кінці уроку.
Глина, папірус, береста – не
дуже зручні матеріали для письма. Пройшло багато часу, перш ніж люди винайшли папір.
Але писати знаками було важко та й тлумачити їх можна було по-різному і понад
тисячу років тому брати Кирило і Мефодій склали алфавіт, який ви бачите на цій
ілюстрації (знайомство з деякими буквами кирилиці). Проходив час, мова
розвивалася, алфавіт вдосконалювався і тепер він має знайомий вам вигляд.
Ось так, діти, виникла мова
і писемність на землі, без яких важко уявити існування людства. А щороку 9
листопада за Указом Президента України в нашій державі відзначається День
української писемності та мови. В народі кажуть, що без рідної мови, без пісні,
без мами збідніє земля назавжди. А чому так говорять? (відповіді учнів)
З моєї розповіді ви
здогадалися, що всі вправи, завдання на уроці будуть присвячені українській
мові.
2. Хвилинка каліграфії.
-
Який
перший звук у слові мова?
-
Якою
буквою він позначається на письмі?
(вчитель
пояснює правила написання букви м , яку учні записують в зошитах)
-
Прочитайте
склади на другому рядочку. Як правильно з’єднувати букви у цих складах?
-
Яке
слово утворимо з написаних складів?
-
Зробіть
повний усний звуковий аналіз слова мова.
IV. Повторення основних відомостей з мови
букварного періоду.
1. Фонетичні завдання. (самостійна робота)
-
Випиши
з вірша Сидора Воробкевича “Рідна мова” слова у 2 стовпчика: в першому будуть
слова, де букв менше ніж звуків, а в другому – звуків більше, ніж букв. Слова з
однаковою кількістю букв і звуків виписувати не треба. (Вчитель читає вірш:
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.)
-
Назвіть
слова, в яких кількість букв менша, ніж
звуків.
-
Назвіть
слова, в яких звуків менше, ніж букв. Чому?
-
Підкресліть
букви, які позначають м’які приголосні звуки в словах другого стовпчика.
Поставте наголос.
-
Підкресліть
букви, які позначають 2 звуки і поясніть чому. Поділіть слова на склади.
-
На що
ми звертали увагу під час виконання цього завдання?
-
Як же
називається наука, що вивчає звуки, наголос, склад? (учні з окремих складів
збирають слово “фонетика”).
-
Що ж
вивчає фонетика?
2. Фізкультхвилинка. (музична пауза)
3. Морфологічні завдання. (робота в парах)
- Які ви знаєте частини мови?
-
Яка
частина мови називається іменником? Прикметником? Дієсловом?
-
Випишіть
з перших двох рядків вірша кременчуцького поета Стаса Гедмінаса (демонстрація
портрета) “Українська мова” слова у три стовпчика: до І-го – іменники, до ІІ-го
– прикметники, до ІІІ-го – дієслова. (текст вірша є на кожній парті)
Шануйте , люди, свою рідну мову,
І співайте голосні пісні,
Материнську пісню, ніжну, колискову,
Пронесіть через віки.
-
Які
іменники ви виписали? Прикметники? Дієслова?
-
Скільки
ж прикметників ми зможемо дібрати до
слова мова ?
-
А ось
як написала про мову поетеса Лариса
Лужецька; порахуйте і запам’ятайте якомога більше прикметників:
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Українська мова! (26)
-
Утворіть
від слова мова прикметник і дієслово.
-
На що
ми звертали увагу під час виконання цього завдання?
-
Як же
називається наука, що вивчає частини мови? (учні з окремих складів збирають
слово “морфологія”).
- Що ж вивчає морфологія?
4.Синтаксичне завдання (робота в групах).
-
Про
мову писали не тільки віршами, а й прозою. (тексти є на кожній парті)
Мова - , джерело, цілюще, народне!
Вчи, з книжок, ти, її, в школі, і.
Слово, розвивай, рідне.
-
Прочитайте
слова першого рядка. Другого. Третього. Чи становлять вони речення?
-
Побудуйте
усно зі слів кожного рядка речення. Друге речення запишіть.
-
Зачитайте
складені висловлювання.
-
Які
речення за інтонацією ви зустріли?
-
Які
речення називаються окличними?
-
Прочитай
з правильною інтонацією окличне речення.
-
Які
речення за метою висловлювання вам зустрілися?
-
Які
речення називаються спонукальними?
-
Зачитайте
спонукальні речення. Розповідне.
-
У
другому реченні підкресліть підмет і присудок.
-
Усно
охарактеризуйте це речення.
-
Чи
можна сказати, що утворені вами речення становлять текст? Чому?
-
Який
це тип тексту?
-
Усі
ці висловлювання про мову склав наш земляк, видатний педагог і письменник
Василь Олександрович Сухомлинський.
-
На що
ми звертали увагу під час виконання цього завдання?
-
Як же
називається наука, що вивчає речення? (Учні з окремих складів збирають слово
“синтаксис”).
-
Що ж
вивчає синтаксис?
V. Підсумок уроку.
1. Бесіда вчителя з учнями:
-
Сьогодні
ми з вами плідно попрацювали і заслужили право прочитати напис, зроблений
нашими предками тисячі років тому. (на дошці з’являється плакат “Рідна мова –
це музика й малювання”)
-
Як ви
розумієте це висловлювання?
-
Про
які розділи мовознавчої науки ми говорили на уроці?
-
Що
вони вивчають?
-
На
чому раніше писали люди?
-
Хто
склав першу абетку?
2. Заключне слово вчителя:
-
Наша
зустріч завершується. Думаю, що до ваших сердець дійшли слова про багатство,
красу та мелодійність української мови – нашої гордості. Мови – якою ми
розмовляємо, без якої не мислимо свого існування, як держава і народ.
Сподіваюсь, що ви ще глибше відчули, який то неоціненний скарб – наша рідна
мова, що її треба вивчати й берегти.
Діти, вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову –
Нашу кохану українську мову.
Немає коментарів:
Дописати коментар