середа, 14 вересня 2016 р.

ТЕМА: Мова і мовлення. Ознайомлення з поняттями “фонетика”, “морфологія”, “синтаксис”. 4 клас

МЕТА: Закріпити відомості про мову як найважливіший засіб спілкування, зосередити увагу учнів на необхідності вивчати рідну мову, формувати уявлення про мову як суспільне явище; закріпити знання учнів про текст, формувати вміння працювати з деформованими реченнями, визначати типи речень за метою висловлювання та інтонацією; закріпити знання про звуковий склад слів, вивчити порівнювати слова за фонетичною будовою, формувати вміння розпізнавати частини мови, вчити працювати в парах і групах; вдосконалювати і розвивати усне і писемне мовлення, аналітико-синтетичні здібності, логічне мислення, пам’ять, фонематичний слух; виховувати бажання працювати з товаришами, розвивати навички спілкування під час спільної діяльності, виховувати інтерес до мови як неоціненної скарбниці знань, потребу краще знати рідну мову і використовувати у житті.
ОБЛАДНАННЯ: план уроку, роздатковий матеріал, портрет Стаса Гедмінаса, ілюстрації.


ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1.     Вступне слово вчителя:
-         Наша мова – це величезна країна, де мирно живуть різні мовні явища: великі, такі, як текст, речення; середні – слова з різними значеннями; і зовсім маленькі, майже непомітні, - звуки, букви. Сьогодні ми поговоримо з вами про всі ці мовні явища і дізнаємося, які розділи науки про мову їх вивчають.
-         Зверніть увагу на план уроку. Як ви думаєте, з чого ми почнемо роботу над темою?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.     Повідомлення вчителя про виникнення мови й писемності (легенда).
-         Уявіть собі, що ми не вміємо ні писати, ні читати, навіть і говорити. Як же тоді спілкуватися? Ось так дуже давно, в незапам’ятні часи спілкувалися між собою люди за допомогою жестів і міміки. В ті часи в одній з печер жив первісний чоловік. Він мав дружину і доньку. Одного разу батько, прийшовши з полювання, приніс великого оленя, поклав його на долівку і сказав : “Ух!” (показ ілюстрації) Мати, побачивши таку здобич, сказала: “Ого!”. І  в цей момент батьки почули: “Ай!” Це зойкнула маленька донечка, бо полізла до вогню і трішки опеклась. Батьки посварилися на неї і сказали: “Ну-ну!” Так виникли перші слова. Людям це сподобалося. Вони вирішили називати предмети, явища, дії словами, запам’ятовувати ці слова і передавати їх близьким родичам. Слова поєднували в словосполучення, словосполучення – в речення. Так виникла мова. Якось батьки вирішили запросити на полювання родичів. Але як це зробити? Вони живуть далеко, а йти ніколи. Поки батьки думали, донька, а вона була розумненька дівчинка, взяла шматок глини й намалювала на ньому людину з палицею і ліс. Батько, побачивши малюнок, спитав: “Що це?” А донька відповіла: “Я намалювала запрошення на полювання”. Так було написано першого листа за допомогою знаків. А зараз спробуйте розгадати таємниці давнього письма. (показ ілюстрацій)
У давнину крім глиняних табличок для письма люди використовували папірус – це рослина, стебла якої розрізали на тоненькі смужки і склеювали. Подивіться, який він має вигляд. Писали і на бересті – шматочках березової кори. З тих давніх часів до моїх рук потрапив напис, зроблений на бересті. А що тут написано, ми прочитаємо в кінці уроку.
Глина, папірус, береста – не дуже зручні матеріали для письма. Пройшло багато часу, перш ніж люди винайшли папір. Але писати знаками було важко та й тлумачити їх можна було по-різному і понад тисячу років тому брати Кирило і Мефодій склали алфавіт, який ви бачите на цій ілюстрації (знайомство з деякими буквами кирилиці). Проходив час, мова розвивалася, алфавіт вдосконалювався і тепер він має знайомий вам вигляд.
Ось так, діти, виникла мова і писемність на землі, без яких важко уявити існування людства. А щороку 9 листопада за Указом Президента України в нашій державі відзначається День української писемності та мови. В народі кажуть, що без рідної мови, без пісні, без мами збідніє земля назавжди. А чому так говорять? (відповіді учнів)
З моєї розповіді ви здогадалися, що всі вправи, завдання на уроці будуть присвячені українській мові.
2.     Хвилинка каліграфії.
-         Який перший звук у слові мова?
-         Якою буквою він позначається на письмі?
 (вчитель пояснює правила написання букви м , яку учні записують в зошитах)
-         Прочитайте склади на другому рядочку. Як правильно з’єднувати букви у цих складах?
-         Яке слово утворимо з написаних складів?
-         Зробіть повний усний  звуковий аналіз слова мова.
IV. Повторення основних відомостей з мови букварного періоду.
1.     Фонетичні завдання. (самостійна робота)
-         Випиши з вірша Сидора Воробкевича “Рідна мова” слова у 2 стовпчика: в першому будуть слова, де букв менше ніж звуків, а в другому – звуків більше, ніж букв. Слова з однаковою кількістю букв і звуків виписувати не треба. (Вчитель читає вірш:
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.)
-         Назвіть слова, в яких  кількість букв менша, ніж звуків.
-         Назвіть слова, в яких звуків менше, ніж букв. Чому?
-         Підкресліть букви, які позначають м’які приголосні звуки в словах другого стовпчика. Поставте наголос.
-         Підкресліть букви, які позначають 2 звуки і поясніть чому. Поділіть слова на склади.
-         На що ми звертали увагу під час виконання цього завдання?
-         Як же називається наука, що вивчає звуки, наголос, склад? (учні з окремих складів збирають слово “фонетика”).
-         Що ж вивчає фонетика?
2.     Фізкультхвилинка. (музична пауза)
3. Морфологічні завдання. (робота в парах)
- Які ви знаєте частини мови?
-         Яка частина мови називається іменником? Прикметником? Дієсловом?
-         Випишіть з перших двох рядків вірша кременчуцького поета Стаса Гедмінаса (демонстрація портрета) “Українська мова” слова у три стовпчика: до І-го – іменники, до ІІ-го – прикметники, до ІІІ-го – дієслова. (текст вірша є на кожній парті)
Шануйте , люди, свою рідну мову,
І співайте голосні пісні,
Материнську пісню, ніжну, колискову,
Пронесіть через віки.
-         Які іменники ви виписали? Прикметники? Дієслова?
-         Скільки ж прикметників ми зможемо дібрати  до слова мова ?
-         А ось як написала про мову поетеса  Лариса Лужецька; порахуйте і запам’ятайте якомога більше прикметників:
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Українська мова! (26)
-         Утворіть від слова мова прикметник і дієслово.
-         На що ми звертали увагу під час виконання цього завдання?
-         Як же називається наука, що вивчає частини мови? (учні з окремих складів збирають слово “морфологія”).
- Що ж вивчає морфологія?
4.Синтаксичне завдання (робота в групах).
-         Про мову писали не тільки віршами, а й прозою. (тексти є на кожній парті)
Мова - , джерело, цілюще, народне!
Вчи, з книжок, ти, її, в школі, і.
Слово, розвивай, рідне.
-         Прочитайте слова першого рядка. Другого. Третього. Чи становлять вони речення?
-         Побудуйте усно зі слів кожного рядка речення. Друге речення запишіть.
-         Зачитайте складені висловлювання.
-         Які речення за інтонацією ви зустріли?
-         Які речення називаються окличними?
-         Прочитай з правильною інтонацією окличне речення.
-         Які речення за метою висловлювання вам зустрілися?
-         Які речення називаються спонукальними?
-         Зачитайте спонукальні речення. Розповідне.
-         У другому реченні підкресліть підмет і присудок.
-         Усно охарактеризуйте це речення.
-         Чи можна сказати, що утворені вами речення становлять текст? Чому?
-         Який це тип тексту?
-         Усі ці висловлювання про мову склав наш земляк, видатний педагог і письменник Василь Олександрович Сухомлинський.
-         На що ми звертали увагу під час виконання цього завдання?
-         Як же називається наука, що вивчає речення? (Учні з окремих складів збирають слово “синтаксис”).
-         Що ж вивчає синтаксис?
V. Підсумок уроку.
1.     Бесіда вчителя з учнями:
-         Сьогодні ми з вами плідно попрацювали і заслужили право прочитати напис, зроблений нашими предками тисячі років тому. (на дошці з’являється плакат “Рідна мова – це музика й малювання”)
-         Як ви розумієте це висловлювання?
-         Про які розділи мовознавчої науки ми говорили на уроці?
-         Що вони вивчають?
-         На чому раніше писали люди?
-         Хто склав першу абетку?
2.     Заключне слово вчителя:
-         Наша зустріч завершується. Думаю, що до ваших сердець дійшли слова про багатство, красу та мелодійність української мови – нашої гордості. Мови – якою ми розмовляємо, без якої не мислимо свого існування, як держава і народ. Сподіваюсь, що ви ще глибше відчули, який то неоціненний скарб – наша рідна мова, що її треба вивчати й берегти.
Діти, вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову –

Нашу кохану українську мову.

Немає коментарів:

Дописати коментар