середа, 14 вересня 2016 р.

Тема: Повторення вивченого про речення. Однорідні члени речення. Складне речення. ( ознайомлення ). 4 клас

МЕТА: засобами літературознавчого аналізу повторити і розширити знання учнів про речення;             продовжити формувати поняття про речення за метою висловлювання та емоційним             забарвленням; удосконалювати вміння визначати в реченні його граматичну основу;       формувати поняття про однорідні члени речення; вчити дітей розрізняти просте і складне       речення. Виробляти вміння пізнавати складні речення, речення з однорідними членами в           усному мовленні, знаходити їх у тексті. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати         усне і писемне зв’язне мовлення. Виховувати любов до творчості В. О. Сухомлинського,        до рідної мови.
ОБЛАДНАННЯ. Портрет В. О. Сухомлинського, картки з завданнями, картки з номерами груп,         план уроку, девіз уроку.


План уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
  1. Вступне слово вчителя.
  2. Інформація «Довідкового бюро».
  3. Бесіда.
  4. Хвилинка каліграфії.
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Поняття про речення
  1. Робота в парах. Виконання завдань на картках.
Типи речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням
  1. Бесіда.
  2. Графічний диктант.
Члени речення
  1. Практична робота.
  2. Хвилинка релаксації.
Головні члени речення
  1. Пояснення вчителя.
  2. Самостійна робота.
  3. Перевірка самостійної роботи.
Другорядні члени речення
  1. Бесіда.
  2. Розвиток зв’язного мовлення (усно). Гра «Причіп».
Однорідні члени речення
  1. Проблемне завдання.
  2. Практичне завдання.
Складне речення
  1. Практична робота в групах.
  2. Перевірка виконання завдання.
  3. Висновок вчителя.
V. Підсумок уроку. Гра «Мікрофон».
VІ. Диференційоване домашнє завдання.



Хід уроку
І. Організаційний момент.
-       Дорогі діти!
     Працюйте наполегливо,
     Швидко, старанно,
     Щоб кожна хвилина
     Не тратилась марно.
     Ви ж у мене молодці –
     Мови рідної знавці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вступне слово вчителя.
- Сьогодні на уроці ми будемо працювати під гаслом: «Дивись так, щоб побачити. Слухай так, щоб почути». А хто ж автор цих слів? Про це нам повідомить наше довідкове бюро.
2.     Інформація «Довідкового бюро».
Жила собі на землі Людина. Вчилася, працювала, до школи ходила, свою землю любила. Вирішала Людина красу довкілля дітям подарувати – Учителем стати. Поїхала зі свого села до Кіровограда і там в інституті вивчилася на вчителя. Людина пішла між люди, дарувала їм радість, творила красу до останнього подиху. У добрі та гармонії вона виховувала розумних, чуйних дітей у селі Павлиш, що поблизу Кременчука, які несли у світ мир, злагоду та красу. І цій великій Людині 28 вересня виповнилося б 89 років.
3.     Бесіда.
-         Хто здогадався, про яку людину йде мова? (Василь Олександрович Сухомлинський)
-         Ким був Василь Олександрович Сухомлинський?
-         В якій школі працював педагог і письменник?
-         Які твори Василя Олександровича запам’яталися вам з попередніх класів? («Красиві слова і красиве діло», «Кінь утік», «Гвинтик», «Який слід повинна залишити людина на землі?», «Сергійкова квітка»)
-         Ми пригадали твори Сухомлинського, бо саме на прикладах цих повчальних оповідань будемо працювати над темою нашого уроку. Якою саме, вам підкаже традиційна хвилинка каліграфії.
4.     Хвилинка каліграфії.
-         Запишіть каліграфічно, правильно поєднуючи елементи букв.
              ня     ен      реч
-         Яке слово можна утворити з написаного? (Речення)
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
-         На уроці ми пригадаємо вивчене раніше про речення, а також вивчимо нові поняття, пов’язані з будовою речення. А мовним матеріалом будуть твори видатного педагога і письменника Василя Олександровича Сухомлинського.
-         А навіщо нам потрібно вивчать цю тему?
-         Зверніть увагу, які завдання повинні виконати, працюючи на уроці.
Цей урок навчить мене:
-         каліграфічно, грамотно писати;
-         визначати тип речення;
-         знаходити однорідні члени речення;
-         розрізняти прості і складні речення;
-         поширювати речення;
-         працювати в групах і парах;
-         перевіряти правильність виконання завдання у товариша;
-         міркувати, узагальнювати, робити висновки.
IV. Вивчення нового матеріалу.
- Для того, щоб все встигнути, не будемо гаяти часу. Переходимо до виконання практичних завдань.
Поняття про речення
5.     Робота в парах. Вибіркова робота. Виконання завдань на картках.
 Картка № 1
1)   Прийшли діти до (лісу і сіли на пеньок відпочити)
2)   Чому сонечко не змогло піднятися високо над землею?
3)   Бабусю, звари нам, будь ласка, свого смачного борщу.
4)   Хто лазив на (дах)
5)   Про що тривожно заґелґотали гуси?!
6)   Який прекрасний (світ)!
7)    Маленька дівчинка Оля пішла в сад і побачила велику червону троянду.
-         Прочитайте записане на картці, дотримуючись у кінці висловлювання правильної інтонації.
-         Які висловлювання можна назвати реченнями? Обґрунтуйте свою думку.
-         Доповніть висловлювання, утворивши речення.
-         Сформулюйте правило, яке висловлювання є реченням.
-         Як графічно оформлюється речення?
-         Спишіть тільки речення.

Типи речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням
6.     Бесіда.
-         Чому в кінці поданих речень стоять різні розділові знаки? (тому, що речення різні за метою висловлювання та почуттями)
-         Згадайте, які бувають речення за метою висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні)
-         Які речення називаються розповідними? Наведіть приклад з написаного в зошиті. Питальними? Спонукальними?
-         Чому в кінці одного з речень стоїть аж 2 розділових знака? (бо воно вимовляється з певним почуттям)
-         Які бувають речення за емоційним забарвленням? (окличні та неокличні)
7.     Графічний диктант.
-         Я читатиму речення, а ви повинні визначити їх тип і записати за допомогою умовних позначок.
Типи речень
за метою висловлювання:                                 за емоційним забарвленням:
         Р- розповідне                                                     О - окличне
         П – питальне                                                     Н - неокличне
         С - спонукальне
1.     Не поспішай метелику, а то згориш! (С, О)
2.     Під гіллястим дубом жила криниця. (Р, Н)
3.     Де ж весна?! (П, О)
4.     Білі дзвіночки вітали дівчину щирою посмішкою! (Р, О)
5.     Юрко, дивись, сніжинки м’яко падають на землю (С,Н)
6.     Чому дітей не помічають голуби? (П, Н)
Взаємоперевірка виконання завдання.
Члени речення
8.     Практична робота.
-         Зверніть увагу на останнє речення першого завдання. На які питання відповідають слова у цьому реченні? До яких частин мови вони належать?
-         До яких слів не вдалось поставити питання? Чому?
-         Запам’ятайте: лише слова, до яких можна поставити питання, є членами речення.
9.    Хвилинка релаксації.
Головні члени речення
10.                       Пояснення вчителя.
-         В кожному реченні є граматична основа. Які члени речення є граматичною основою? (підмет і присудок)
-         Як їх ще називають? (головні члени речення)
-         Який член речення називається підметом? Присудком?
11.                       Самостійна вибіркова робота. Виписати з кожного речення його граматичну основу.
Картка № 2
1.     Хлопці довго дивилися на хмаринку.
2.     Повіяв холодний вітер.
3.     Прийшли діти до лісу і сіли на пеньок.
4.     Запросив до себе у гості Цвіркуна.
5.     Холодний осінній ранок.
12.                       Перевірка самостійної роботи.
-         Прочитайте граматичні основи.
-         Чому з четвертого і п’ятого речень ви виписали лише по одному головному члену? (бо це односкладні речення)

Другорядні члени речення
13.                       Бесіда.
-         Які є ще члени речення, крім головних? (другорядні)
-         Які ви знаєте другорядні члени речення?
-         На які питання вони відповідають?
-         Як підкреслюються другорядні члени речення?
14.                       Розвиток зв’язного мовлення (усно). Гра «Причіп».
-         В одному з оповідань Василя Сухомлинського є речення, граматична основа якого - стояв будиночок. Поширте речення другорядними членами. Кожен з вас може додати лише одне слово до попереднього варіанту.
-         А у Сухомлинського це речення з оповідання «Голуби» звучить так: «В одній сільській школі на високому стовпі стояв красивий дерев’яний будиночок для голубів».

Однорідні члени речення
15.                       Проблемне завдання.
-         Зверніть увагу на граматичну основу третього речення із самостійної роботи. Скільки присудків у цьому реченні? (2)
-         На які питання вони відповідають?
-         До якого слова вони відносяться?
-         Яким членом речення є слова прийшли і сіли?
-         Запам’ятайте: слова, які відповідають на одне й те саме питання, відносяться до одного і того ж слова і є одним і тим же членом речення, називаються однорідними членами речення.
16.                       Практичне завдання. Робота в парах.
Назвіть однорідні члени у поданих реченнях:
Картка № 3
1)    Бавляться на левадах білі, салатові, голубенькі метелики.
2)    Щоранку батько і син ходили на ставок.
3)    Тепло, лагідно світило весняне сонечко.
Складне речення
17.                       Практична робота в групах.
-   Спишіть речення.
-         Підкреслити граматичні основи речень, працюючи в групах.
-         Визначити, скільки граматичних основ у кожному реченні..
Картка № 4
1.     Застогнала люта хуртовина, замерзли річки.
2.     На небі гасли зорі, над землею дзвінко співав жайворонок.
18.                       Перевірка виконання завдання.
19.                       Висновок вчителя.
- Запам’ятайте: речення, в якому дві і більше граматичних основ, називається складним. Більш докладно про складні речення поговоримо на наступних уроках.
V. Підсумок уроку.
Гра «Мікрофон».
-       Наш урок закінчується. Підсумуйте, що ми сьогодні повторили про речення, які нові знання отримали?
-       Які види робіт виконували на уроці?
-       Зверніть увагу на завдання нашого уроку. Як ви вважаєте, чи виконали за планове? Обґрунтуйте своє твердження.
VІ. Домашнє завдання. Диференційоване завдання.
- Діти, самостійно виберіть собі домашнє завдання. Але знайте, якщо виберете І варіант – це на 8 балів, а за ІІ варіант – це на 12 балів.
Картка № 5
Варіант -1
            Об’єднай кожну групу речень в одне так, щоб вийшло складне. Використовуй сполучники для зв’язку між частинами складного речення. Підкресли граматичні основи.
1)      Марія Йосипівна пояснювала спосіб розв’язування задач. Учні уважно слухали.
2)      Ми писали контрольну роботу. Не всі справились із задачею. Вчителька все ж нас похвалила.
Картка № 5
Варіант -2
Продовж речення так, щоб вони стали складними. Підкресли граматичні основи.
1.      Ліс наповнився різноголосим гомоном, бо там …
2.      Музика затихла, а в залі …

3.      Дениска тільки всівся біля столу, як …

Немає коментарів:

Дописати коментар