середа, 14 вересня 2016 р.

ТЕМА. Повторення вивченого про речення, однорідні члени речення, складне речення. 4 клас

МЕТА: засобами літературознавчого аналізу повторити і розширити знання учнів про речення;             продовжити формувати поняття про речення за метою висловлювання та емоційним             забарвленням; удосконалювати вміння визначати в реченні його граматичну основу;       формувати поняття про однорідні члени речення; вчити дітей розрізняти просте і складне       речення. Виробляти вміння пізнавати складні речення, речення з однорідними членами в           усному мовленні, знаходити їх у тексті. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати         усне і писемне зв’язне мовлення. Виховувати любов до усної народної творчості, до     рідної мови.
ОБЛАДНАННЯ. картки з завданнями, картки з номерами груп, план уроку, девіз уроку.


План уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
  1. Вступне слово вчителя.
  2. Інформація «Довідкового бюро».
  3. Бесіда.
  4. Хвилинка каліграфії.
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Поняття про речення
  1. Робота в парах. Виконання завдань на картках.
Типи речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням
  1. Бесіда.
  2. Графічний диктант.
Члени речення
  1. Практична робота.
  2. Хвилинка релаксації.
Головні члени речення
  1. Пояснення вчителя.
  2. Самостійна робота.
  3. Перевірка самостійної роботи.
Другорядні члени речення
  1. Бесіда.
  2. Розвиток зв’язного мовлення (усно). Гра «Причіп».
Однорідні члени речення
  1. Проблемне завдання.
  2. Практичне завдання.
Складне речення
  1. Практична робота в групах.
  2. Перевірка виконання завдання.
  3. Висновок вчителя.
V. Підсумок уроку.
Гра «Чарівна скринька».
Гра «Мікрофон».
VІ. Диференційоване домашнє завдання.



Хід уроку
І. Організаційний момент.
-       Дорогі діти!
     Працюйте наполегливо,
     Швидко, старанно,
     Щоб кожна хвилина
     Не тратилась марно.
     Ви ж у мене молодці –
     Мови рідної знавці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вступне слово вчителя.
- Епіграфом до нашого уроку є слова «Фольклор – душа народу».
2.Бесіда.
-         Поясніть значення слова «фольклор».
-         Що належить до усної народної творчості?
-         Саме до казок, прислів’їв, загадок ми будемо звертатися, узагальнюючи вивчене про речення.
-         Діти, в кінці уроку ви отримаєте можливість висловити своє розуміння епіграфа уроку.
3.Хвилинка каліграфії.
-         Запишіть каліграфічно, правильно поєднуючи елементи букв.
              ня     ен      Реч
-         Яке слово можна утворити з написаного? (Речення)
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
-         На уроці ми пригадаємо вивчене раніше про речення. Саме до казок, прислів’їв, загадок ми будемо звертатися, узагальнюючи вивчене про речення.
-         А навіщо нам потрібно вивчать цю тему?
-         Зверніть увагу, які завдання повинні виконати, працюючи на уроці.
Я доведу, що вмію:
-         каліграфічно, грамотно писати;
-         визначати тип речення;
-         знаходити однорідні члени речення;
-         розрізняти прості і складні речення;
-         поширювати речення;
-         працювати в групах і парах;
-         перевіряти правильність виконання завдання у товариша;
-         міркувати, узагальнювати, робити висновки.
IV. Вивчення нового матеріалу.
- Для того, щоб все встигнути, не будемо гаяти часу. Переходимо до виконання практичних завдань.
Поняття про речення
1.Робота в парах. Вибіркова робота. Виконання завдань на картках.
 Картка № 1
1)   Завтра, завтра і завжди завтра, і так проходить (життя)
2)   Чому пташка не змогла піднятися високо над землею?
3)   Дощику, дощику, звари нам, свого смачного борщику. (–До якого жанру фольклору відноситься цей вислів? ЗАКЛИЧКА.)
4)   Лінь – гірше від (хвороби) ( Поясни ).
5)   Про що тривожно зранку заспівав півник?!
6)   Дзьоб міцний і гострий маю, шкідників ним (добуваю)
7)   Дід Мороз прийшов у хату і поклав мішок.
-         Прочитайте записане на картці, дотримуючись у кінці висловлювання правильної інтонації.
-         Які висловлювання можна назвати реченнями? Обґрунтуйте свою думку.
-         Доповніть висловлювання, утворивши речення.
-         Сформулюйте правило, яке висловлювання є реченням.
-         Як графічно оформлюється речення?
-         Спишіть тільки речення.

Типи речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням
2.Бесіда.
-         Чому в кінці поданих речень стоять різні розділові знаки? (тому, що речення різні за метою висловлювання та почуттями)
-         Згадайте, які бувають речення за метою висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні)
-         Які речення називаються розповідними? Наведіть приклад з написаного в зошиті. Питальними? Спонукальними?
-         Чому в кінці одного з речень стоїть аж 2 розділових знака? (бо воно вимовляється з певним почуттям)
-         Які бувають речення за емоційним забарвленням? (окличні та неокличні)
3.Графічний диктант.
-         Я читатиму речення, а ви повинні визначити їх тип і записати за допомогою умовних позначок.
Типи речень
за метою висловлювання:                                 за емоційним забарвленням:
         Р- розповідне                                                     О - окличне
         П – питальне                                                     Н - неокличне
         С - спонукальне
1. Не поспішай, ластівко, а то згориш! (С, О)
2.Під гіллястим дубом жила криниця. (Р, Н)
3.Де ж весна?! (П, О)
1.     Білі дзвіночки вітали дівчину щирою посмішкою! (Р, О)
2.     Ведмедику, дивись, сніжинки м’яко падають на землю. (С,Н)
3.     Чому дітей не помічають голуби? (П, Н)
Взаємоперевірка виконання завдання.
Члени речення
4.Практична робота.
-         Зверніть увагу на останнє речення першого завдання. На які питання відповідають слова у цьому реченні? До яких частин мови вони належать?
-         До яких слів не вдалось поставити питання? Чому?
-         Запам’ятайте: лише слова, до яких можна поставити питання, є членами речення.
5.Хвилинка релаксації.
Головні члени речення
6.     Пояснення вчителя.
-         В кожному реченні є граматична основа. Які члени речення є граматичною основою? (підмет і присудок)
-         Як їх ще називають? (головні члени речення)
-         Який член речення називається підметом? Присудком?
7.     Самостійна вибіркова робота.
- Виписати з кожного речення його граматичну основу.
Картка № 2
1.     Жив собі зайчик в бузиновій хатці.
2.     Тихо вітер віє і з травою гомонить.
3.     На галявині вовки відчули біду.
4.     Запросив до себе у гості Вуханя.
5.     Холодний осінній ранок.
8.     Перевірка самостійної роботи.
-         Прочитайте граматичні основи.
-         Чому з четвертого і п’ятого речень ви виписали лише по одному головному члену? (бо це односкладні речення)

Другорядні члени речення
9.     Бесіда.
-         Які є ще члени речення, крім головних? (другорядні)
-         Які ви знаєте другорядні члени речення?
-         На які питання вони відповідають?
-         Як підкреслюються другорядні члени речення?
10.                       Розвиток зв’язного мовлення (усно). Гра «Причіп».
-         В одній з казок є речення, граматична основа якого – дівчина прокинулася. Поширте речення другорядними членами. Кожен з вас може додати лише одне слово до попереднього варіанту.
-         А в українського народу це речення з казки «Дівчина Радість» звучить так: «Від співу лісових дзвіночків прокинулася дівчина Радість».

Однорідні члени речення
11.                       Проблемне завдання.
-         Зверніть увагу на граматичну основу другого речення із самостійної роботи. Скільки присудків у цьому реченні? (2)
-         На які питання вони відповідають?
-         До якого слова вони відносяться?
-         Яким членом речення є слова віє і гомонить?
-         Запам’ятайте: слова, які відповідають на одне й те саме питання, відносяться до одного і того ж слова і є одним і тим же членом речення, називаються однорідними членами речення.
12.                       Практичне завдання. Робота в парах.
Назвіть однорідні члени у поданих реченнях.
Як вони між собою поєднані?
Картка № 3
1)    Бавляться і розмовляють на галявинах білі, салатові, голубенькі метелики.
2)    Потім я його вижав, змолотив, намолов борошна, замісив тісто й напік буханців.( - Про що йде мова в казці? (жито) –Як називається казка? (Без труда нема плода).
3)    Володаре, змилуйся над бідною, маленькою, доброю мишкою.
Складне речення
13.                       Практична робота в групах.
-   Спишіть речення.
-         Підкреслити граматичні основи речень, працюючи в групах.
-         Визначити, скільки граматичних основ у кожному реченні..
Картка № 4
1.     Застогнала люта хуртовина, замерзли річки.
2.     На небі гасли зорі, над землею дзвінко співав жайворонок, звірі готувалися до зустрічі гостей.
14.                       Перевірка виконання завдання.
15.                       Висновок вчителя.
- Запам’ятайте: речення, в якому дві і більше граматичних основ, називається складним. Більш докладно про складні речення поговоримо на наступних уроках.
V. Підсумок уроку.
Гра «Чарівна скринька».
-       Наш урок закінчується. Підсумуйте, що ми сьогодні повторили про речення, які нові знання отримали?
-       З чарівної скриньки представник групи дістає завдання. У вас є хвилина на обговорення. Обраний вами доповідач дає повну відповідь на запитання.
-         1.Типи речень за метою висловлювання.
-         2.Типи речень за емоційним забарвленням.
-         6.Типи речень за кількістю граматичних основ.
-         3.Граматична основа речення.
-         4.Другорядні члени речення.
-         5.Однорідні члени речення.
-         7.Звертання.
-       Зверніть увагу на завдання нашого уроку. Як ви вважаєте, чи виконали за планове? Обґрунтуйте своє твердження.
Гра «Мікрофон».
-       Отже настав час звернутися до епіграфа уроку. Передаючи мікрофон, поясніть цей вислів.
VІ. Домашнє завдання. Диференційоване завдання.
- Діти, самостійно виберіть собі домашнє завдання. Але знайте, якщо виберете І варіант – це на 8 балів, а за ІІ варіант – це на 12 балів.



Картка № 5
Варіант -1
            Пошир речення залежними від однорідних членів словами. Постав розділові знаки.
  1. У наших краях живуть горобці синички граки та ластівки.
  2. А в чистих водах ставу водяться окуні соми йоржі.

Картка № 5
Варіант -2
Зроби повний синтаксичний розбір речень.
1.      Україна має тихі води, ясні зорі, зелені сади, білі хати, медові ріки.

2.      Материн наспів засівав, наповнював дитячу душу любов’ю до людей, до природи.

Немає коментарів:

Дописати коментар